Вітаю Вас, Гість

ВИКОРИСТАННЯ МАТЕРІАЛЬНО-МЕТОДИЧНОЇ БАЗИ ТРЕНІНГОВОГО КАБІНЕТУ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ   

     Протягом чотирнадцяти років роботи в школі  я завжди шукала  шляхи удосконалення сучасного уроку, випробовувала різні технології, методи, прийоми, які , на мою думку, покликані сформувати в учнів готовність діяти ініціативно, творчо за будь-яких обставин, а головне – розвивати в школярів уміння вільно, грамотно висловлювати власні думки.     

Аналізуючи власні уроки та уроки своїх колег  бачила, що не кожна дитина активно включалася в роботу, не завжди навчальний матеріал цікавий учням,  не кожна дитина має бажання висловити свою думку, а іноді не має можливості для цього. Вивчаючи позитивний педагогічний досвід російських та українських колег дійшла висновку, щоб кожен учень мав можливість говорити, його треба об’єднати в пару  або групу з іншими учнями. Разом вони почнуть активно працювати та розвивати власні здібності.

     Створити такі  сприятливі умови для мовленнєвої активності, ініціативи, творчості, самореалізації кожного учня можна, використовуючи в організації навчально-виховного процесу здоров’язберігаючі технології та матеріально-методичну базу тренінгового кабінету. 

     Тренінговий кабінетце спеціально обладнане приміщення (класна кімната) загальноосвітнього навчального закладу зі створеним  навчальним середовищем, оснащеним сучасними засобами навчання, шкільним обладнанням згідно з санітарно-гігієнічними нормами і правилами облаштування.

Основна мета створення  полягає у забезпеченні оптимальних умов для формування життєвих компетентностей учнів у процесі навчання та виховання, для розвитку й виховання особистості школяра з високою культурою здоров’я, здатної формувати свій життєвий досвід на основі моральних цінностей українського народу та людства в цілому.

Завданням функціонування кабінету є створення передумов для:

§  організації колективного, індивідуального та диференційованого  навчання;

§  реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;

§  Формування в учнів життєвих компетентностей, зокрема свідомого ставлення до власного здоров’я .

§  організації позакласної роботи;

§  проведення засідань шкільних методичних об’єднань учителів ;

§  індивідуальної    підготовки      вчителів    до занять,  що сприяють підвищенню його науково-методичного рівня.

 Кабінет тренінгових технологій забезпечує науковий, естетичний, навчальний, методичний, виховний рівні викладання.

 Такий кабінет функціонує в нашій школі вже третій рік. За три роки тренінговий кабінет двічі змінював своє розташування, поповнювався меблями, обладнанням, методичною літературою. Сьогодні це простора та світла кімната № 31, що знаходиться на третьому поверсі. Тому в ній завжди багато денного світла, яке ллється крізь великі вікна. Тут затишно й чисто, багато кімнатних та штучних квітів. За 2008-2011  навчальні роки за особисті кошти вчителя літератури та благодійні внески батьків оновлені меблі  (шафи), капітально відремонтована підлога, придбаний червоний килим та комп’ютер.

   У навчально-методичному  забезпеченні, облаштуванні та  естетичному оформленні класу враховані сучасні вимоги до навчальних приміщень, зокрема кабінету тренінгових технологій.

      Парти для роботи в  групах застелені різнокольоровими поліхлорвініловими скатертинами, стільці учнів двох кольорів (зеленого та світло-сірого), стілець учителя-тренера – жовтий.

     Згідно з  вимогами до обладнання тренінгового кабінету, з метою концентрації уваги під час обговорення проблеми, змісту навчального матеріалу, ідей , на підлозі , посередині робочого кола лежить  килим темно-червоного кольору.

   Стіни обклеєні шпалерами світлого, персикового кольору. Трьохстворчаста дошка – темно-зеленого кольору, пофарбована матовим відтінком, який не дає відблиску шкідливого для очей.

    Такі кольори меблів та устаткування кабінету створюють особливу атмосферу духовності, радості, сприятливий для роботи емоційний фон, залучають дітей до активної співпраці.

    Праворуч від класної дошки розміщені правила роботи в групах. Вони завжди перед очима учнів, нагадують їм про необхідність бути ввічливими, толерантними, активними, уважними.

    Ліворуч  на стіні розміщена державна символіка та на спеціальній кафедрі знаходиться  комп’ютер для індивідуальної та колективної роботи.   

   У роботі з комп’ютером використовуються мультимедійні посібники: педагогічні програмні засоби «Українська література, 5-6 класи», «Українська література, 7 клас», навчальні компакт-диски «Українська література.  Хрестоматія для  5 класу», «Українська література.  Хрестоматія для  9 класу», аудіозаписи творів   В.Стуса,   Т. Шевченка, Г. Тютюнника, В. Симоненка, М. Петренка, П.Мирного та інших митців слова, презентації біографії та творчості українських письменників, створені вчителем та учнями та мультимедійні посібники здоров’язберігаючого  спрямування : фізкультхвилинки для очей, слайди з  крилатими висловами , фото, картини всесвітньо відомих  художників, фрагменти фільмів тощо.

     Над самою дошкою залишається місце для розміщення офтальмологічного тренажеру чи епіграфу до уроку (за потребою).            З метою профілактики короткозорості та уповільнення її розвитку використовується спеціальна гімнастика для очей. На зеленому полі офтальмотренажеру  зображена траєкторія (лежача вісімка)  жовтогарячого кольору, за якою повинен рухатися погляд у процесі виконання вправи.

У шафах, розміщених вздовж задньої стіни матеріал для щоденної роботи: бібліотека художньої та методичної літератури, нормативні документи з предмета, теки-накопичувачі по класах, діагностичний матеріал, виставка кращих творчих робіт учнів (рефератів, повідомлень, конкурсних творів, досліджень, віршів ).

    Школярі можуть знайти для себе в кабінеті різноманітну інформацію з навчальних та довідкових посібників, стендів, з ілюстративного матеріалу, з джерел для додаткової та позакласної роботи, із словників (тлумачного, фразеологічного, синонімів , антонімів та інших) .

      Такий змінний навчальний матеріал знаходиться на поличках шаф. Таким чином він не впливає на учнівське сприйняття навчального матеріалу безпосередньо на уроці. Ця інформація використовується за потребою до окремої теми уроку, для самостійної роботи учнів, для повторення вивченого, як довідковий матеріал.

      На уроці позакласного читання учні отримують матеріали зі змінного стенду, що знаходиться ліворуч на стіні, серед інших стендів здоров’язберігаючого спрямування. Чільне місце на середньому стенді займають висловлювання видатних людей та народні прислів’я, які змінюються відповідно до теми уроку та змушують дітей замислитися, спонукають до активних дій. На ньому ж розміщені плани аналізу епічного , ліричного та драматичного творів , пам’ятки  роботи в групах, роз’яснення принципів презентації власних ідей, результатів роботи в групі за інтерактивними методами («Мікрофон», «Сніжинка», «Снігова куля» тощо).

       У шафі вчителя-словесника зібрано тематичні папки та електронні посібники з літератури, що дає змогу школярам іти в ногу з часом, збагачувати себе інформацією про визначних митців та їхню творчість.   

   Також в окремій шафі  зберігаються Держстандарт , підручники, програми, календарно-тематичні плани для роботи в 5-11 класах, складені за чинними програмами, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, періодичні видання, матеріали для проведення уроків розвитку зв’язного мовлення та позакласного читання.   

       На окремій поличці для вчителів школи зібрані інструктивні матеріали «Раціональна організація здоров’язберігаючого уроку», комплекс корекційних вправ до кожного уроку, матеріали  та рекомендації щодо  проведення імунної гімнастики та аромотерапії.

     У білій боковій шафі  зберігається обладнання та матеріали, необхідні для проведення творчих робіт на уроці-тренінгу : сипучі речовини для арт-терапії (кава, пісок,  різні крупи), маркери, олівці, крейда, фарби, клей, ножиці, ватмани, старі журнали – усе, що необхідно для втілення ідеї.

    З метою створення особливого психоемоційного фону, стимулювання мозкової активності, імунітету, попередження втомлюваності школярів та вчителя на уроці за згодою  учнів та їхніх батьків використовується аромотерапія. М`якість і фізіологічність впливу ароматичних ефірних олій зумовили їх активне застосування в шкільній практиці.
Їх антисептичні властивості необхідні для дезінфекції приміщення. Ефірні олії активно протистоять збудникам інфекцій,  стимулюють імунітет,  добре впливають на психоемоційну сферу.

Тренінговий кабінет нашої школи –  це і місце для проведення шкільних позакласних заходів (конкурсів, літературних вечорів, заочних подорожей),  засідань Ради здоров’я, шкільних методичних об’єднань, педагогічних читань, міських семінарів-тренінгів для вчителів основ здоров’я , початкових класів.

    Трирічний досвід педагогів нашої школи щодо використання матеріально-методичної бази тренінгового кабінету , впровадження уроків- тренінгів та  здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес доводить, що вчителям, які оволоділи цими технологіями, стає легше та цікавіше працювати, оскільки вирішується проблема навчальної дисципліни, учням надається можливість шукати, здобувати знання , зберігаючи при цьому рухову активність , попереджуючи втомлюваність . Уроки-тренінги з української літератури, які проводяться в спеціально обладнаному класі,  відкривають простір для  самореалізації , творчості  і  учнів, і  вчителя.

 Джерела

1.     Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу / ДСанПін 5.5.2008-01 МОЗ України, МОН України, 2001р.

2.     Дубогай О. Навчання в русі: Здоров’язберігаючі педагогічні технології в початковій школі. – К.: Вид. дім «Шкільний світ», 2005. – 112 с.

3.     Закон України  „Про загальну середню освіту”.

4.     Навчальний кабінет української мови і літератури: нормативні орієнтири та  методичні рекомендації  // www.osvitavol.org.ua/dok/kabinet/ukr.dok 

5.     Наказ Міністерства освіти і науки України „Про затвердження Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів” від 20.07.2004 №160

6.     Регіональна програма «Моніторинг оздоровчої функції освіти». – Донецьк: ДонОбл ІППО , 2002.

7.     Смирнов Н.К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и технологии здоровья в школе. – М.: АРКТИ, 2005. – 320с.